tirsdag den 4. marts 2014

Rejsetips

Min erfaring bygger I hovedsagen på intensive forretningsrejser I  Asia, Europa inkl. Tyrkiet og til en vis grad USA. Jeg håber I kan bruge disse rejsetips


New York from Staten Island ferry

SPAR VED AT BOOKE KORREKT:

Hotel bør bookes så tidligt som det er muligt. Selv fem stjernede hoteller kan findes til meget lave priser, hvis man er ude et par måneder i god tid. Hoteller der ellers koste 2000 kr. per nat, kan findes til 1200 kr. for tre dage, og de kan som oftest tilmed afbestilles eller ændres helt op til en uge eller mindre inden ankomsten. www.hotel.com er god til hoteller.

Fly er ofte vanskeligere at bestille i god tid, da de billigste biletter netop ikke kan ændres eller afbestilles, uden tab af penge. Her er mest at spare ved at teste forskellige rejse tider.
En rejse der planlægges fra mandag til torsdag, kan koste meget mere end tirsdag til fredag, og går den over en weekend, kan der være endnu meget mere at spare. Test derfor forskellige afrejsedage, lige fra mandag og ugen igennem, for at finde den bedste pris. www.expedia.dk og www.momondo.dk er begge gode til fly og kombinationen fly/hotel.

FLYSIKKERHED:

Er generelt ikke en bekymring man skal gøre sig. Man skal kun være forsigtig med at benytte visse små lokale flyselskaber i Fjernøsten, f.eks. Nepal og helt specielt i Afrika. Så længe vi taler de større selskaber, er der ingen som helst grund til bekymring over, at der måtte stå Aeroflot, Air India eller Jet-air på haleroret.

BEDSTE PLADS I FLYET:

Det er meget afgørende for en flyrejse, at man finder den optimale plads i flyet. Her er det et problem, at flytypen KAN skifte i sidste øjeblik, men generelt vil det være den flytype man kan finde på sin bestilling.
Ved f.eks. at bruge http://www.seatguru.com/ kan man finde frem til de værste pladser i flyet og undgå disse. Det kan f.eks. være de sæder der sidder lige foran toiletterne. Dels kan sæderne der i visse fald ikke vippe ret meget bagud, dels lyder fly toiletter som en mindre eksplosion hver gang nogen trækker, og det er rædsomt at skulle sidde på en lang flyvning, og blive vækket konstant af det brag.
Generelt vipper jeg aldrig sædet tilbage på kortere ture, men for mellemture hvor der skal soves lidt, er det godt også at finde de andre sæder der ikke kan vippe ret meget bagud, ex forreste nødudgangsrække, hvor der er to nødudgange midt i flyet.

Har man tendens til at blive generet af turbulens, så skal man frem i flyet som bevæger sig langt mindre end f.eks. bagude, hvor en del fly typer helt enkelt kan ”logre” lidt med halen.,
Det kan dog også udnyttes hvis man ikke generes af det, for de bageste sæder i de helt store fly, vil indimellem kunne være helt tomme. Her kan man evt, flytte ned og lægge sig på tværs af flere sæder, ved at slå armlænene op. Tænk også lidt på hvor ofte du selv har behov for at skulle op og røre dig i løbet af

PAKKE BAGAGE KORREKT:

Rejser man flere sammen, der kender hinanden, er det klogt at krydspakke. Det vil sige, at man har noget af hinandens undertøj og toiletsager i hver sin bagage. Det øger muligheden for, at man kan klare sig de første mange timer, hvis en af kufferterne skulle blive væk.
Kufferter med bæreremme til at ha over skulderen SKAL ha afmonteret disse remme inden man tjekker dem ind. Disse remme har en slem tendens til at komme til at ligge under kufferten foran – når de kører på transportbåndet – og når stregkoden siger New York til kufferten foran, så hiver den ved hjælp af bæreremmen også din kuffert til Kuala Lumpur med til New York sammen med kufferten manden inden checkede ind.

Man kan lige mindes da Concord begyndte flyvninger mellem Europa, New York og Rio de Janeiro. En fin plakat havde teksten “Breakfast in London, lunch in New York.” Neden under havde en vittig sjæl tilføjet ”Luggage in Rio.”

Et lille tip mere. Ved rejser til eksotiske steder, med meget hårde straffe for visse stoffer, f.eks. Singapore, har jeg altid sat et security tape på min kuffert, så den ikke kunne åbnes uden denne tape tydeligt var brudt.  Det tager efter sigende lysten fra evt. folk der vil bruge min kuffert som ”muldyr” for transport af narko. Åbner tolderne, sætter de altid ny tape på.




TIL OG FRA LUFTHAVNEN – PAS PÅ FORSINKELSER

Specielt når man flyver billigt og ikke bare kan booke om til et andet fly, er det vigtigt ikke at misse en flyvning. Pas meget på med transporten ud til lufthavnen. Det kan meget vel være, at taxien klarede den på en halv time om morgenen at komme fra Düsseldorf 50 km til Wuppertal, men kl 16 kan det tage to eller tre timer at køre samme tur i taxi tilbage.

Dette vil ofte kunne ramme en i de store hovedstæder. Taxi ud til lufthavnen for at checke ind kl 18:30 til de sædvanlige 19:30 afgange kan være helt håbløst og tage mange timer.
Benyt hvor det er muligt tog eller bus fra centrum til lufthavn. Det går generelt langt hurtigere. De er dyre, men holder sjældent i kø.

HELBREDET UNDER REJSEN:

Det er en kendt sag for mange der rejser på destinationer i Asien, Afrika og Sydamerika, at maven kan drille. Den mad,-  og det vand de lokale tåler, er ikke altid lige sagen for danske maver.
Tag gerne mælkesyre tabletter nogle dage inden afrejse og forsæt til hjemkomst. 

Dukoral er en oral vaccine som virker mod de alvorligere mavesygdomme og jeg anbefaler den stærkt til alle, der skal rejse i eksotiske områder.  Den skal første gang tages i to omgange med tre ugers mellemrum og skal man afsted igen inden for et par år, kan man klare sig med en enkelt dosis. Her skal der recept til og lægen kan give de præcise tider der skal overholdes. Den drikkes, smager ikke slemt og giver normalt ikke bivirkninger, men den er fantastisk til at holde maveonder væk.

MADEN er ofte hovedårsagen til at det går galt. Følg rådet: Skræl den, pil den eller kog den.  Rå grønsager, frugt med skal er NO-GO. Samme gælder frisk presset juice som ofte er håndpresset eller gennem maskiner, der ikke er rene nok, eller har dele af skal på. Isterninger bør man også undgå med mindre man kan være stensikker på, at de er lavet af flaskevand. Personligt siger jeg nej til isterninger på eksotiske destinationer, og vil hellere ha en spand med is at stikke flasken ned i.

Flasker med vand skal mange steder være med original plombering, da der ellers let genbruges kildevandsflasker med lokalt vand i.

JETLAG:

Opstår hos nogle personer ved rejser over mange tidszoner. En del oplever det værst ved rejser fra vest mod øst. Generelt har det ikke noget med flytiden at gøre, men med de helt ændrede tidssoner kroppen skal vænne sig til. At det går bedre for mange ved flyvning fra øst mod vest skyldes, at man derved kommer noget senere i seng end normalt, og det kan mange mennesker klare, det er noget de med mellemrum er vant til. Omvendt med flyvning vest mos øst. Her taber man timer og det betyder man skal gå tidligere i seng end normalt, for at komme i normal døgnrytme. Man kan ikke falde let i søvn, og er måske først træt næste morgen.
Det bedste man kan gøre for at begrænse ubehaget er, at være udhvilet inden flyture og sove nogle timer under flyvningen. Undgå for megen kaffe og begræns brugen af alkohol. Visse steder kan man læse, at man helt skal undgå alkohol underflyvningen, men min personlige erfaring er, at et par drinks før jeg sover i flyet, faktisk kan være ret gode. Man skal bare huske at drikke ekstra med alm væske, da man generelt i forvejen taber væske under flyvninger.

Personligt har jeg også god er erfaring med Melotanin som er et hormon koglekirtlen selv naturligt producerer, men hvor produktionen aftager efterhånden som man bliver ældre. Når det bliver mørkt, producerer man naturligt melotanin, og når man slår øjnene op og der kommer lys til hjernen, stopper denne produktionen og man vågner lettere. Da døgnrytmen, mørke – lys, er forstyrret ved rejser over mange tidszoner, kan melotanin hjælpe. De skal som enkelt regel indtages svarende til den normale døgnrytme på ankomststedet, en times tid før det er mørkt og man skal sove. Der findes flere avancerede metoder, men den angivne har virket pænt for mig.

Vi kan lige tage skuespilleren Tom Hanks gode svar, da han sad i et interview og fortalte, at han var landet fra Tokyo samme dag. Jamen dog sagde værten, du må have jetlag – hvor til Tom Hanks svarede Nej så højt kom vi aldrig op.

TOG OG BUS TIL SELVE REJSEN– BRUGES DET STADIGT?

Ja helt klart. Turen fra centrum til lufthavn og den besværlige indtjekningsprocedure gør ofte tog til et meget seriøst alternativ. F.eks. ruten Lyon – Paris – Bruxelles – Köln har køretider på under 2 timer mellem storbyerne, og f.eks. Bruxelles – London tager knapt 2 timer fra centrum til centrum og kan til en hver tid slå stresset med at skulle ud til lufthavnen og hele fly proceduren. Det samme gør sig gældende med mange forbindelser i Kina og Indien.


Kowloon Hong Kong

NYD REJSEN:

Jeg har i en periode på over 30 år fløjet flere gange om ugen, og det bliver en vane, men bestemt også noget man skal nyde. Ganske specielt for de, som måske bare nogle få gange kommer til Asien eller USA, skal hele rejsen ses som nydelse – både flyturen, det nye land, forretningskulturen OG den anden kultur. Læg gerne en week-end ind - og benyt den til at se noget af det specielle, der kan være i nærheden af selve turens formål.



God rejse   John Hannover
SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar